vrijdag 6 december 2013

Conventie doorbrekend concept: Dove 'Real Beauty Sketches'

Ik heb al een aantal posts besteed aan de invloed van de media op het vertekende ideaalbeeld, maar het kan ook anders. Tegenwoordig wordt er niet alleen maar gebruik gemaakt van ideaalbeelden  in reclame.

Een goed voorbeeld is het concept van Dove. Dove zet zich in om het zelfvertrouwen van alle meisjes en vrouwen positief te beïnvloeden en hen te inspireren. Zij zijn gestart met een  wereldwijde Self-Esteem campagne. Vrouwen krijgen zo de juiste hulpmiddelen tot hun beschikking om inspiratie te bieden aan jonge meisjes in hun omgeving. Dove geeft met deze campagne niet alleen een goed voorbeeld voor meisjes en vrouwen, maar ze betrekken de doelgroep ook op een interactieve manier bij het merk waardoor zij zich betrokken voelen met Dove.

In de Verenigde Staten is Dove nu van start gegaan met een nieuwe campagne om vrouwen te laten beseffen hoe mooi ze werkelijk zijn. 'Imagine a world where beauty is a source of confidence, not anxiety.' is de pay off van de campagne 'Real beauty Sketches'.
Voor deze campagne heeft Dove een sociaal experiment gedaan. Bij dit experiment werden vrouwen gevraagd om achter een doek plaats te nemen en hun uiterlijk te beschrijven. Aan de andere kant van het doek tekent een FBI getraind forensische tekenaar de vrouwen door te luisteren naar de omschrijvingen die de vrouwen hem geven. Vervolgens mocht iemand anders de vrouwen omschrijven en dat levert een totaal ander plaatje op. Hier zie je een foto van een van de schetsen. Links zie je de schets waar de vrouw zichzelf omschreven heeft en rechts zie je de schets waar iemand anders haar omschreven heeft. De portretten waarvan de vrouwen zichzelf hebben omschreven zijn lelijk vergeleken de portretten waar iemand anders ze omschreven heeft. Vrouwen beseffen op deze manier dat ze mooier zijn dan ze zelf denken.

Alleen zeggen tegen vrouwen dat ze mooi zijn is niet genoeg om ze het zelf ook echt te laten geloven. Dove drukt vrouwen op deze manier met hun neus op de feiten, waardoor ze zelf inzien dat ze mooier zijn dan ze zelf denken. Ik vind dat Dove een geweldig conventiedoorbrekend concept heeft en de Real Beaty Sketches campagne is een inspirerende manier van communiceren. Wat vind jij?