dinsdag 10 december 2013

'The media don't tell us what to think, but what to think about'

In het verleden zijn er veel theorieën geweest over de mate van invloed van de media. De eerste theorieën stellen dat de media een almachtige zender is en het publiek een passieve ontvanger, die alles ontvangt zoals de media het bedoeld heeft. Natuurlijk weten we allemaal dat het niet zo is...

Een interessante theorie is de agendasetting theorie. Deze theorie stelt dat de media ons niet vertellen wat we moeten denken, maar waarover we moeten denken. Doordat de media aandacht en ruimte besteed aan een bepaald onderwerp, wordt dat ook belangrijk voor het publiek. Dus hoe meer tijd en ruimte de media besteed aan een bepaald onderwerp bijvoorbeeld de dood van Nelson Mandela, hoe belangrijker het voor het publiek wordt.

Ik probeer jullie met deze theorie uit te leggen dat de media werkelijkheid geen afspiegeling is van de echte werkelijkheid. Wat de media ons laat zien is selectief en vaak gerelateerd aan commerciële doelstellingen die bepaalde media willen halen, en dus niet objectief.

Bron: Fontys 
De media beïnvloed ook hoe we ergens over denken. Met framing maken bedrijven als het ware een 'frame' om het merk om de associaties van dat frame te koppelen aan het merk. Bijvoorbeeld Mc Donalds die sportevementen sponsort en ineens in plaats van rood 'groen' wordt. Wij weten allemaal wel dat Mc Donalds echt niet gezond is. Dit gebeurt ook met beeld. Op de foto zie je dat het beeld op verschillende manieren getoond kan worden.

Met de techniek priming worden bepaalde aspecten van een merk of product benadrukt waardoor de associaties rond deze aspecten eerder opgeroepen wordt. Met labelling beinvloed de media ook hoe we denken over bepaalde dingen. Dat wordt gedaan door onder een bepaald 'label' een onderwerp onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld de VS die in het Syrië conflict de opstandelingen 'vrijheidsstrijders' noemt en het regime noemt ze 'terroristen'.

De media heeft dus zeker invloed op ons, maar wel tot op zekere hoogte. Een mediaboodschap krijgt pas betekenis als wij er betekenis aan geven! Ben je het met me eens, of niet?