dinsdag 3 december 2013

Perfect toddlers

Bron: Fanpop
Kijk je wel eens naar de zender TLC? Dan ben je waarschijnlijk wel ooit het programma Toddlers and Tiaras tegengekomen. Dit programma geeft een kijkje in het leven van erg jonge kinderen die meedoen aan Missverkiezingen. Elke dag rond half tien is het programma te bekijken op TLC. Op maandag en dinsdag ben ik altijd "vrij" oftewel thuisstudie. Mijn moeder kijkt elke dag naar Toddlers and Tiaras en tijdens het zwoegen aan mijn werk voor school (uhuhmm) kijk ik dan ook wel eens mee.

De ouders van de kinderen, met name de moeders, beginnen vaak al vroeg in het leven van hun kinderen met missverkiezingen en doen er alles aan zodat hun dochter wint. Duizenden dollars worden verspild aan outfits, trainingen, fotografie en aan de missverkiezing zelf want die is niet eens gratis. Een dikke laag make up, spray tan, nepwimpers, neptanden, haarstukjes en vaak zeer blote outfits zorgen ervoor dat de peuters er "perfect" uitzien. De meisjes die het mooist zijn winnen dan een kroon, geld en andere prijzen. Ze worden dus van jongs af aan al aangeleerd dat schoonheid erg belangrijk is en dat je pas iets kan bereiken als je perfect bent.

De meisjes vinden het leuk als ze aandacht krijgen en een prijs winnen, maar 90 % van de tijd zijn ze liever bezig met spelen dan trainen voor de missverkiezing. Op de dag van de missverkiezing moeten de peuters veel te lang op blijven waardoor ze onrustig worden en vaak huilen. De moeders doen alles om te winnen en verwennen hun dochters mateloos waardoor ze niks meer te zeggen hebben over hun eigen kind.

Dit is een goed voorbeeld van de invloed die wordt uitgeoefend op al erg jonge meiden. Ze weten niet beter dan dat ze perfect moeten zijn en dat dit belangrijk is in het leven. Al vind ik het vermakelijk om naar de verwende kinderen te kijken, ik keur de levensstijl van meisjes, die door de moeder opgelegd wordt, absoluut af. Ik ben van mening dat iedereen een vrije keuze moet hebben in wat ze in het leven willen doen. Moeders schaden kinderen meer met schoonheidswestrijden dan het goed doet. Kinderen horen te kunnen spelen en genieten van hun jeugd. Daarom vind ik dat onder de 18 jaar, missverkiezingen verboden moeten worden.