dinsdag 3 december 2013

Stupid girls

Mijn interesse in het onderwerp, mind editing, is al een aantal jaren geleden begonnen. Als 12 jarig meisje zat ik net in de fase dat ik op zoek was naar mezelf: wie ik precies ben en wat daarbij hoort. The Spice Girls, Britney Spears, Christina Aquilera etc. waren in die tijd erg populair en ik bekeek dan ook vaak de muziekclips. Op die leeftijd wil je er graag bij horen en vooral net zo mooi en succesvol worden als de beroemdheden die je op televisie en in bladen ziet.

De ommekeer...
In 2006 kwam Pink met een nieuw liedje en een bijbehorende videoclip. Ik weet nog dat ik de clip bekeek en meteen snapte wat Pink met het lied bedoelde te zeggen, en mijn interesse was gewekt.
Vanaf dat moment ben ik anders gaan kijken naar de media en de invloed die zij op mensen uitoefend en ik denk dat daar mijn passie voor het communicatie vak ook is begonnen.

Over de clip
Met het lied 'Stupid Girls' bekritiseert Pink de manier waarop vrouwen worden neergezet in de media en hoe ze zichzelf neerzetten. Haar boodschap naar vele meisjes is dat zij zich niet anders voor moeten doen dan dat ze zijn, als je andere na doet word je nooit succesvol. In de videoclip maakt Pink het vertekende beeld van de vrouw belachelijk. Dit doet ze door vrouwen na te doen die bezwijken aan het ideaalbeeld: met plastische chirurgie, eetproblemen, zichzelf als een seksobject neerzetten, spray tan, opblaasbare bh en porno.

Ik vind het lied en de clip nog steeds inspirerend. Eindelijk was er iemand die het patroon van het schoonheidsideaal probeerde te doorbreken. Daarom wil ik dit graag met jullie delen. Nieuwsgierig? Kijk hier de clip!